Selasa 27 Mar 2018 08:01 WIB

Makna di Balik Nama Anak Pertama Siti Nurhaliza

Nama sang anak diilhami doa suami Siti saat beribadah umrah.

Rep: Dwina Agustin/ Red: Indira Rezkisari
Siti Nurhaliza dan suaminya Datuk Seri Khalid Mohamad Jiwa menggendong bayi mereka.
Foto: IG Siti Nurhaliza
Siti Nurhaliza dan suaminya Datuk Seri Khalid Mohamad Jiwa menggendong bayi mereka.

REPUBLIKA.CO.ID, PETALING JAYA -- Datuk Seri Siti Nurhaliza awalnya menyematkan nama anak pertamanya adalah Fatimah Az-Zahra. Kemudian, penyanyi asal Malaysia itu mengumumkan jika nama anak perempuannya merupakan Siti Aafiyah.

Pengumuman pergantian nama anak perempuan tersebut dilakukan saat dilakukan prosesi akikah. Acara tersebut tepat pada peringatan usia bayi yang sudah sepekan.

Acara tersebut pun diisi dengan upacara tahnik yang dikenal dengan mencukur rambut bayi, memberi nama, dan menyentuhkan makanan manis di langit-langit bayi. Ritual tersebut dilakukan oleh Pemimpin Wilayah Datuk Zulkifli Mohamad.

Dalam acara yang disiarkan langsung melalui YouTube, terlihat prosesi yang begitu khidmat dan penuh kebahagiaan. Setelah itu, penyanyi tersebut membagikan arti di balik pemilihan nama Siti Aafiyah.

Siti Nurhaliza memberi tahu keluarga, teman-temannya, dan puluhan ribu pemirsa daring  jika nama itu diilhami oleh doa suaminya, Datuk Seri Khalid Mohamad Jiwa. Doa itu dilafalkan ketika berada di kota suci Mekah selama pelaksanaan umrah tahun lalu.

Setelah kelahiran anak pertama pesohor negeri jiran itu, reaksi publik cukup beragam. Salah satunya bermunculan akun palsu bayi Siti Nurhaliza dan Datuk Seri Khalid Mohamad Jiwa di Instagram, dilansir dari Malay Mail Online.

Advertisement
Berita Lainnya
Advertisement
Terpopuler
1
Advertisement
Advertisement